Protecție socială
Categorii
- Legislație
- Domenii de politici
- Strategii și programe
- Plan de acțiuni al ministerului
- Drepturile omului
- Comisia responsabilă de monitorizarea Convenției de la Istanbul
- Comisia responsabilă de monitorizarea Convenției CEDAW
- Comisia responsabilă de monitorizarea Convenției CRPD
- Comisia responsabilă de monitorizarea Convenției CRC
- Comisia responsabilă de monitorizarea Cartei Sociale Europene
- Comisia responsabilă de monitorizarea ICESCR
- Colaborare internațională
- Servicii sociale
Protecție socială
Sarcinile de bază ale ministerului în vederea elaborării și promovării politicii de stat în domeniul asigurării egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi, prevenirii şi combaterii violenţei în familie și a traficului de ființe umane sunt următoarele:
1) elaborarea şi perfecţionarea cadrului legislativ-normativ în domeniul asigurării egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi, prevenirii și combaterii violenţei în familie şi traficului de fiinţe umane, inclusiv în vederea armonizării legislaţiei naţionale cu tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte;
2) coordonarea procesului de armonizare a legislației naționale din domeniul de competență la normele europene și internaționale;
3) identificarea necesităţii efectuării studiilor analitice în domeniile de activitate;
4) examinarea demersurilor şi petiţiilor conform legislaţiei, acordarea audienţei beneficiarilor;
5) avizarea proiectelor de acte legislative și normative, rapoartelor elaborate de alte autorităţi sau organizații;
6) elaborarea, fundamentarea şi dezvoltarea programelor şi proiectelor de politici în domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi, prevenirii violenţei față de femei și violenței în familie, a traficului de fiinţe umane;
7) coordonarea metodologică a procesului de dezvoltare a serviciilor sociale adresate victimelor şi prezumatelor victime ale traficului de ființe umane, subiecţilor violenţei în familie;
8) coordonarea metodologică a activităţii unităţilor gender din cadrul Grupurilor coordonatoare în domeniul gender ale organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice şi alte autorităţi administrative centrale, precum și a unităților gender din cadrul autorităților publice locale;
9) stabilirea parteneriatelor, în scopul prevenirii violenţei în familie şi a traficului de fiinţe umane şi asigurării egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi;
10) iniţierea şi elaborarea Acordurilor bilaterale în materie de repatriere şi protecţie socială a victimelor traficului de fiinţe umane;
11) coordonarea organizării campaniilor de informare și sensibilizare a populației în vederea prevenirii și combaterii violenței față de femei și violenței în familie și a traficului de ființe umane, precum și eliminării stereotipurilor de gen și promovării egalității de șanse între femei și bărbați;
12) monitorizarea implementării legislației, documentelor de politică națională din domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi, prevenirii și combaterii violenţei în familie şi a traficului de fiinţe umane;
13) elaborarea rapoartelor guvernamentale periodice conform prevederilor tratatelor internaţionale din domeniul de activitate;
14) elaborarea informaţiilor şi rapoartelor sectoriale conform politicilor şi planurilor de acţiuni aprobate;
promovarea recomandărilor primite de la comitetele şi consiliile specializate ale ONU şi Consiliului Europei, privind domeniile de activitate şi coordonarea procesului de implementare a acestora;
15) asigurarea implementării şi consolidării Sistemului Naţional de Referire pentru protecţia şi asistenţa victimelor traficului de fiinţe umane (SNR);
16) coordonarea acţiunilor ce ţin de pregătirea şi demararea procedurilor de repatriere a adulţilor în conformitate cu prevederile Hotărîrii de Guvern nr. 948 din 07.08.2008 prin intermediul Unităţii Naţionale de Coordonare (UNC) al SNR;
17) acordarea asistenţei metodologice direcţiilor raionale, municipale, unităţii teritoriale autonome Găgăuzia (Gagauz-Yeri) de asistenţă socială şi protecţie a familiei, echipelor multidisciplinare, asistenţilor sociali comunitari, precum şi prestatorilor de servicii din domeniu;
18) asigurarea activității de secretariat în conformitate cu cadrul regulatoriu aprobat a Consiliului coordonator interministerial în domeniul prevenirii şi combaterii violenţei în familie, Comisiei guvernamentale pentru egalitate între femei şi bărbaţi; Consiliului de coordonare a asistenței externe în domeniul asigurării egalității între femei și bărbați.
Sarcinile de bază ale ministerului în vederea elaborării și promovării politicii de stat în domeniul protecției drepturilor persoanelor cu dizabilități și susținerea familiilor acestora sunt următoarele:
1) elaborarea și promovarea politicilor în domeniul protecției drepturilor persoanelor cu dizabilități;
2) elaborarea și perfecționarea cadrului normativ în domeniul protecției sociale a persoanelor cu dizabilități;
3) elaborarea și perfecționarea cadrului normativ privind prestațiile de asistență socială pentru persoanele cu dizabilități;
4) elaborarea și perfecționarea cadrului normativ și standardelor minime de calitate pentru serviciile sociale adresate persoanelor cu dizabilități;
5) asigurarea dezvoltării mecanismelor de protecție socială a persoanelor cu dizabilități;
6) efectuarea analizelor implementării politicilor de protecție socială a persoanelor cu dizabilități și elaborarea recomandărilor privind îmbunătățirea situației în domeniu;
7) expertizarea și avizarea proiectelor de acte administrative, legislative, normative;
8) efectuarea analizelor implementării prevederilor tratatelor internaționale în domeniul drepturilor persoanelor cu dizabilități și a politicilor de protecție a drepturilor persoanelor cu dizabilități;
9) efectuarea analizelor bunelor practici aplicate la nivel internațional în domeniul protecției drepturilor persoanelor cu dizabilități și elaborarea propunerilor privind îmbunătățirea situației în domeniu, inclusiv prin amendarea legislației;
10) coordonarea și monitorizarea activității Consiliului Național pentru Determinarea Dizabilității și Capacității de Muncă, Centrului Republican Experimental Protezare, Ortopedie și Reabilitare și activitatea Agenției pentru Gestionarea Serviciilor Sociale cu Specializare Înaltă.
11) acordarea asistenței metodologice pe domeniul incluziunii persoanelor cu dizabilități Agențiilor Teritoriale de Asistență Socială/structurilor teritoriale de asistență socială/organizațiilor neguvernamentale și altor instituții, organizații în implementarea legislației din domeniu;
12) elaborarea rapoartelor naționale periodice cu privire la implementarea Convenției ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilități și altor tratate, la componenta dizabilitate;
13) cooperarea cu organizațiile internaționale și partenerii de dezvoltare în vederea realizării programelor naționale în domeniul drepturilor persoanelor cu dizabilități;
14) informarea și consultarea persoanelor cu dizabilități, organizațiilor neguvernamentale din domeniu și altor instituții interesate, despre drepturile acestora și politicile în domeniu, precum și despre prevederile cadrului normativ din domeniu, inclusiv, prin organizarea și participarea la diferite evenimente și corespondența scrisă.
Sarcinile ministerul în vederea elaborării și promovării politicii de stat în domeniul protecției drepturilor copilului și familiilor cu copii sunt următoarele:
1) elaborarea și coordonarea procesului de implementare a politicilor de dezvoltare durabilă a sistemului de protecție a drepturilor copilului și familiilor cu copii;
2) analizarea politicilor de protecţie a drepturilor copilului și familiilor cu copii şi elaborarea recomandărilor privind îmbunătăţirea acestora;
3) elaborarea şi perfecţionarea cadrului normativ în domeniul protecţiei drepturilor copilului și familiilor cu copii şi monitorizarea implementării acestuia;
4) exercitarea atribuțiilor de autoritate centrală desemnată în contextul implementării prevederilor Convenţiei de la Haga din 29 mai 1993 privind protecţia copilului şi cooperarea în materia adopţiei internaţionale şi Convenţiei de la Haga din 25 octombrie 1980 asupra aspectelor civile ale răpirii internaţionale de copii;
5) analizarea rezultatelor monitorizării aplicării standardelor minime de calitate a serviciilor sociale adresate familiilor cu copii în situație de risc și a copiilor separați de părinți;
6) asigurarea dezvoltării mecanismelor de protecţie socială a familiei cu copii, copiilor în situație de risc și copiilor separați de părinți, precum și accesul acestora la servicii de asistenţă socială de calitate;
7) acordarea suportului metodologic pentru activitatea serviciilor sociale adresate familiilor cu copii în situație de risc și a copiilor separați de părinți;
8) coordonarea metodologică a activității autorităţilor tutelare din cadrul unităţilor administrativ – teritoriale de nivelul întâi şi nivelul al doilea;
9) Coordonarea și monitorizarea activităților în domeniul adopţiei;
10) asigurarea accesului persoanelor fizice şi juridice interesate la informaţia privind copiii luaţi în evidenţă pentru adopţie;
11) colectarea și analizarea informaţiei privind adopţiile naţionale şi internaţionale;
12) monitorizarea respectării drepturilor copilului în perioada preadopție şi postadopţie;
13) deținerea Registrului de stat al adopţiei, în condiţiile legii;
14) recepționarea și facilitarea examinării cererilor privind returnarea copiilor relocați ilegal de către părinți și/sau cererilor privind asigurarea accesului părinților la creșterea și educația copiilor în contextul prevederilor Convenției de la Haga din 25 octombrie 1980 privind aspectele civile ale răpirii internaționale de copii;
15) organizarea, în comun cu Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, a repatrierii şi măsurilor de protecţie a copiilor identificaţi fără însoţitori şi copiilor aflaţi în dificultate peste hotarele ţării;
16) promovarea măsurilor de prevenire a violenţei faţă de copil;
17) coordonarea implementării mecanismului intersectorial de cooperare pentru identificarea, evaluarea, referirea, asistenţa şi monitorizarea copiilor victime şi potenţiale victime ale violenţei, neglijării, exploatării şi traficului;
18) coordonarea, în comun cu autorităţile publice centrale şi locale, cu organismele internaţionale şi organizaţiile neguvernamentale, a realizării programelor sociale de protecţie a drepturilor copilului și familiilor cu copii;
19) cooperarea cu organizațiile internaționale, organizațiile neguvernamentale, autoritățile publice centrale și locale în procesul de elaborare și/sau implementare a proiectelor de asistență tehnică în domeniul drepturilor copilului și familiilor cu copii;
20) acordarea asistenței metodologice structurilor teritoriale de asistenţă socială, precum şi asociaţiilor obşteşti prestatoare de servicii în domeniul drepturilor copilului și familiilor cu copii;
21) colectarea, prelucrarea și analizarea informațiilor și datelor statistice în domeniul drepturilor copilului și familiilor cu copii, elaborarea rapoarte în rezultatul analizelor efectuate;
22) elaborarea rapoartelor naţionale periodice privind aplicarea la nivel naţional a Convenţiei ONU privind drepturile copilului și rapoarte privind implementarea prevederilor altor tratate/acorduri în domeniul drepturilor copilului și familiilor cu copii.
Anexa nr. 1 – Fișa de înregistrare a cazului
Anexa nr. 2. Evaluarea iniţială a situației copilului
Anexa nr. 3. Evaluarea complexă a situației
Anexa nr. 4. Evaluarea complexă a situației familiei
Anexa nr. 5. Planul individual de asistență a copilului
Anexa nr. 6. Planul individual de asistență a familiei copilului
Anexa nr. 7. Acord de colaborare între reprezentant legal/responsabil legal şi managerul de caz
Anexa nr. 8. Fișa de referire a cazului
Anexa nr. 9. Fișa de monitorizare a implementării planului individual de asistență
Anexa nr. 10. Fișa de revizuire a planului individual de asistență
Anexa nr. 11. Fișa de transfer al cazului
Anexa nr. 12. Fișa de închidere a dosarului
Manual pentru specialiști cu atribuții în domeniul protecției copilului – COVID-19
Sarcinile de bază ale ministerului în vederea elaborării și promovării politicilor în domeniul serviciilor sociale sunt următoarele:
1) elaborarea documentelor de politici, proiectelor de acte normative în domeniile de activitate a Direcției, în colaborare cu reprezentanți relevanți ai societății civile;
2) monitorizarea politicilor publice și actelor normative în domeniile de activitate a Direcției, inclusiv în colaborare cu societatea civilă și sectorul privat;
3) examinarea și avizarea proiectelor de acte normative elaborate de alte autorități ale administrației publice;
4) elaborarea propunerilor pentru strategiile sectoriale de cheltuieli, pentru elaborarea cadrului bugetar pe termen mediu, a planului anual de activitate a Ministerului, Guvernului, planurilor strategice cu comunitățile și organismele internaționale, precum și monitorizarea anuală a gradului de implementare a acestora prin elaborarea notelor informative;
5) acordarea asistenței informaționale și metodologice agențiilor teritoriale de asistență socială și prestatorilor de servicii sociale publici și privați;
6) co-gestionarea/monitorizarea, în condițiile legii, a programelor internaționale de asistență financiară pentru susținerea domeniilor ce vizează, competența Direcției;
7) realizarea actelor normative și implementarea tratatelor internaționale ale Republicii Moldova ce țin de competența Direcției, întocmirea rapoartelor periodice privind executarea acestora.
În vederea realizării funcțiilor sale, Direcția exercită următoarele atribuții:
1) identifică sau participă la determinarea, după caz, a necesarului de politici în domeniul managementului și coordonării activității Agențiilor teritoriale de asistență socială, planificării strategice, formării profesionale și atestării personalului din domeniul asistenței sociale;
2) elaborează, respectiv, propune modificarea și/sau completarea documentelor de politici în domeniul de responsabilitate, planifică, organizează, și monitorizează implementarea acestora;
3) elaborează și promovează proiecte de acte normative în domeniul de competentă;
4) participă la elaborarea și avizarea altor documente de politici, acte normative conexe domeniului managementului și coordonării activității Agențiilor teritoriale de asistență socială, planificării strategice, formării profesionale și atestării personalului din domeniul asistenței sociale;
5) inițiază studii, evaluări, analize etc. sau participă la asemenea acțiuni, în vederea fundamentării politicilor, cadrului normativ și a reglementărilor specifice;
6) examinează, în limita competențelor, demersurile autorităților publice și solicitările subdiviziunilor MMPS, autorităților și instituțiilor din subordinea Ministerului;
7) elaborează, propuneri pentru programul de dezvoltare strategică a MMPS, pentru planul anual de acțiuni al Ministerului, pentru programul de guvernare și/sau pentru alte planuri și programe naționale;
8) întreprinde acțiuni pentru identificarea experiențelor și bunelor practici internaționale, reieșind din evenimente naționale și internaționale, specifice domeniului de activitate, în scopul diminuării/eliminării impactului situațiilor negative și generalizarea celor pozitive, precum și pentru asimilarea acestora;
9) reprezintă Ministerul, în modul stabilit, în relațiile cu organizațiile internaționale în cadrul diferitor inițiative regionale, platforme de cooperare, forumuri internaționale; inițiază proiecte și programe comune în domeniul gestionat;
10) cooperează, în limitele mandatului încredințat, cu organizațiile internaționale, cu misiunile diplomatice și reprezentanțele acreditate în țară, cu autoritățile cu funcții similare din alte state, în vederea inițierii și desfășurării proiectelor de programe comune;
11) coordonează implementarea proiectelor de asistență în domeniul de competență.
Sarcinile de bază ale ministerului în vederea elaborării și promovării politicii de stat în domeniul asistenței sociale a familiilor cu venituri mici și vârstnicilor sunt următoarele:
1) coordonarea procesului de analiză, elaborare și promovare a politicilor şi cadrului normativ în domeniul asistenței sociale (servicii și prestații sociale) pentru persoanele vârstnice, familiile vulnerabile cu venituri mici și victimele reabilitate ale represiunilor politice din perioada anilor 1917-1990, ajutorului social, incluziunii sociale a persoanelor în etate, precum și avizarea proiectelor de acte normative care au tangență cu domeniul respectiv;
2) coordonarea procesului de analiză, elaborare și promovare a politicilor şi cadrului normativ în domeniul organizării și dezvoltării serviciilor adresate persoanelor vârstnice, inclusiv serviciului de îngrijire socială la domiciliu și cantinelor de ajutor social;
3) elaborarea cadrului normativ în domeniul prevenirii erorilor și fraudelor în implementarea legislației privind prestațiile și serviciile sociale;
4) coordonarea procesului privind aplicarea uniformă, la nivel național, a instrumentelor de lucru, mecanismelor sectoriale și intersectoriale în domeniul acordării prestațiilor de asistență socială adresate persoanelor adulte, persoanelor vârstnice, asigurării cu bilete de tratament balneo-sanatorial, îngrijirii sociale la domiciliu și cantinelor de ajutor social;
5) cooperarea cu organizațiile internaționale, organizațiile neguvernamentale, autoritățile publice centrale și locale în procesul de elaborare și/sau implementare a proiectelor de asistență tehnică, precum și în procesul de realizare a programelor sociale în domeniul protecției familiilor defavorizate cu venituri mici, persoanelor aflate în dificultate și victimelor reabilitate ale represiunilor politice din perioada anilor 1917-1990.
Sarcinile de bază ale ministerului în vederea elaborării și promovării politicii de stat în domeniul protecției veteranilor sunt următoarele:
1) elaborarea și promovarea politicilor şi cadrului normativ în domeniul protecției veteranilor, persoanelor asimilate veteranilor de război, veteranilor muncii, persoanelor care au avut de suferit de pe urma catastrofei de la C.A.E. Cernobîl și a altor avarii cu radiație ionizantă, precum și membrilor familiilor acestora;
2) coordonarea procesului de elaborare, consultare și promovare a proiectelor de acte normative și documente de politici elaborate de alte autorități/instituții publice, precum și coordonarea procesului privind aplicarea uniformă la nivel național a instrumentelor de lucru, mecanismelor sectoriale și intersectoriale în domeniul protecției veteranilor, persoanelor asimilate veteranilor de război, veteranilor muncii, persoanelor care au avut de suferit de pe urma catastrofei de la C.A.E. Cernobîl și a altor avarii cu radiație ionizantă și membrilor familiilor acestora;
3) asigurarea cadrului normativ necesar pentru realizarea obiectivelor strategice în domeniul său de activitate, precum şi a compatibilităţii acestuia cu tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte şi cu legislaţia comunitară.
Sarcinile de bază ale ministerului în vederea elaborării și promovării politicii de stat în domeniul asigurării sociale sunt următoarele:
1) elaborarea și promovarea cadrului legislativ și normativ în domeniul asigurărilor sociale, cu stabilirea obiectivelor strategice de dezvoltare;
2) elaborarea și promovarea cadrului normativ în vederea asigurării stabilității și sustenabilității sistemului public de asigurări sociale, precum și dezvoltarea acestuia;
3) asigurarea cadrului normativ necesar pentru realizarea obiectivelor strategice în domeniul său de activitate, precum şi a compatibilităţii acestuia cu tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte şi cu legislaţia comunitară;
4) asigurarea corespunderii politicilor elaborate cu strategiile şi programele naţionale şi racordarea politicilor existente la priorităţile şi necesităţile de integrare europeană;
5) coordonarea sistemelor de securitate socială cu statele de destinație ale lucrătorilor migranți originari din Republica Moldova.
În vederea realizării misiunii, Direcția are următoarele sarcini de bază:
1) elaborarea și promovarea cadrului legislativ și normativ în domeniul reducerii sărăciei, vulnerabilității energetice și minimului de existență, cu stabilirea obiectivelor strategice de dezvoltare;
2) elaborarea și promovarea cadrului normativ in vederea reducerii sărăciei și vulnerabilității energetice și minimului de existență;
3) asigurarea cadrului normativ necesar pentru realizarea obiectivelor strategice în domeniul său de activitate, precum și a compatibilității acestuia cu tratatele internaționale la care Republica Moldova este parte și cu legislația comunitară;
4) asigurarea corespunderii politicii elaborate cu strategiile și programele naționale și racordarea politicii existente la prioritățile și necesitățile de integrare europeană;
5) sistematizarea, analizarea datelor și elaborarea rapoartelor de monitorizare a activităților desfășurate în domeniul reducerii sărăciei, vulnerabilității energetice și a minimului de existență;
6) cooperarea cu organizațiile naționale/internaționale, autoritățile publice în procesul de elaborare și implementare a proiectelor de asistență tehnică, precum și în procesul de realizare a programelor sociale în domeniul reducerii sărăciei, vulnerabilității energetice și a minimului de existență.