Măsuri de suport pentru persoanele vulnerabile în perioada rece a anului
Ministerul Muncii și Protecției Sociale (MMPS), în parteneriat cu mai multe agenții ONU: Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), Organizația Internațională pentru Migrație (OIM) și Programul Alimentar Mondial (World Food Programme – WFP), va acorda ajutor financiar pentru mai multe categorii de persoane vulnerabile din Republica Moldova.
Ajutorul presupune efectuarea unui transfer unic în numerar, efectuat de WFP prin intermediul Poștei Moldovei, care va ajunge la cetățeni în perioada decembrie 2023 – februarie 2024, pentru a compensa necesitățile acute ale populației vulnerabile pe parcursul perioadei reci a anului.
Listele de persoane care vor beneficia de ajutor sunt preselectate și nu este nevoie de a vă înregistra în program, iar transferurile sunt în valoare de 3 000 și 5 000 MDL, în funcție de categoriile indicate mai jos:
3 000 MDL:
Categoria 1: Pensionari cu o pensie mai mică de 3 000 MDL, care sunt născuți înainte de anul 1945 – 56 236 de persoane
5000 MDL:
Categoria 2: Familii cu copii cu dizabilități severe – 3 019 familii
Categoria 3: Familii cu persoane cu dizabilități severe – 7 195 de familii
Categoria 4: Familii cu femei care alăptează, având cel puțin un copil cu vârsta cuprinsă între 0 și 13 luni – 1 261 de familii
Transferurile unice în numerar vor fi disponibile începând cu data de 15 decembrie 2023, majoritatea acestora așteptându-se să fie efectuate în ianuarie 2024. Finalizarea plăților este programată pentru luna februarie 2024 și cel târziu se va realiza până în martie 2024.
Persoanele încadrate în categoriile 3 și 4 pot deja ridica ajutorul financiar de la oficiile poștale până la sfârșitul lunii decembrie 2023.
Pentru persoanele încadrate în categoriile 1 și 2, ajutorul financiar în numerar va fi disponibil la oficiile poștale pe tot parcursul lunii ianuarie 2024.
Nu este nevoie să vă înregistrați. Lista persoanelor care beneficiază de acest program a fost stabilită de donatori în comun cu Ministerul Muncii și Protecției Sociale și Casa Națională de Asigurări Sociale, în funcție de baza de date existentă (adică persoanele deja înregistrate în cadrul programelor de asistență socială).
În funcției de categoria și gradul de vulnerabilitate ale persoanelor din lista beneficiarilor, vor fi acordate sume de 3000 și 5000 de lei
Sumele au fost stabilite de donatori în comun cu Ministerul Muncii și Protecției Sociale, ținând cont de resursele financiare disponibile.
Împreună cu Ministerul Muncii și Protecției Sociale, au fost stabilite patru categorii de persoane care sunt cele mai vulnerabile din punct de vedere socio-economic.
Dacă ați furnizat un număr de telefon mobil valid ce a fost ulterior înregistrat în sistemul de protecție social, veți primi un SMS care vă va anunța că transferul dvs. în numerar este disponibil pentru a fi ridicat.
Dacă nu ați furnizat un număr de telefon mobil, însă un număr de telefon fix valid, veți primi un apel de la un operator PAM prin care veți fi anunțat că transferul dvs. în numerar este disponibil pentru a fi ridicat.
Dacă sunteți eligibil și vă încadrați în una dintre cele patru categorii, suma dvs. de bani va fi disponibilă la oficiul poștal și poate fi ridicată împreună cu prestațiile sociale pe care le primiți în mod obișnuit sau odată cu pensia.
Pot exista mai multe motive:
– transferul pentru dvs. încă nu a fost efectuat. Transferurile sunt programate să se finalizeze până la sfârșitul lunii februarie 2024.
– nu sunteți în lista de beneficiari.
Dacă aveți neclarități referitor la transfer, contactați linia fierbinte WFP Moldova: 0 800 108 90.
După ce ați primit un SMS sau un apel de la reprezentantul WFP care vă anunță că transferul dvs. în numerar este disponibil pentru a fi ridicat, mergeți la oficiul poștal din localitatea Dvs. pentru a intra în posesia banilor. La oficiul poștal prezentați actul de identitate. Odată ce informațiile sunt verificate și confirmate la ghișeu de lucrătorul poștal, veți primi suma specificată în SMS.
Dacă WFP nu vă poate contacta telefonic, asistența financiară în numerar va fi pusă la dispoziția dvs. în același mod, doar că nu veți fi anunțat în prealabil. Puteți verifica dacă transferul dvs. în numerar a fost efectuat, apelând la oficiul poștal din localitate.
Puteți solicita această opțiune, contactând oficiul poștal din localitatea dvs.
Vă rugăm să solicitați detalii specifice cu privire la această problemă. Apoi vă îndemnăm să sunați la linia fierbinte gratuită a WFP în Moldova la numărul 0 800 108 90 și să solicitați suport operatorului.
Odată ce sunați linia fierbinte a WFP Moldova, vi se va cere să explicați problema. Dacă se identifică o problemă la etapa de retragere a banilor, operatorul vă va cere să vă oferiți consimțământul și să partajați informații de bază, cum ar fi:
– Nume
– Prenume
– Număr IDNP
– Număr de telefon (mobil/fix)
– Localitatea unde vă aflați
Dacă va fi necesar, WFP poate actualiza baza sa de date pentru plăți și efectua o nouă încercare de plată prin intermediul oficiului poștal sau Western Union. Odată ce problema a fost soluționată, WFP va contacta beneficiarul la numărul oferit de acesta, pentru a-l informa despre soluția identificată.
Dacă persoana eligibilă a decedat, atunci asistența financiară nu mai este valabilă.
Pentru orice întrebări legate de acest program, puteți contacta gratuit linia fierbinte WFP Moldova la numărul 0 800 108 90. Vă rugăm să țineți cont de faptul că linia fierbinte ar putea fi suprasolicitată, iar contactarea unui operator ar putea dura mai mult decât vă așteptați.